TAJUK;HUKUMAN JENAYAH SYARIAH TERHADAP PESALAH MUDA;
SATU CADANGAN DAN PENAMBAHBAIKAN
ABSTRAK
Perkembangan Undang-undang di Malaysia sehingga
kini hakikatnya masih terdapat kekurangan malahan bidangkuasa mahkamah syariah yang amat
terhad dan perlu kepada penambahbaikan dari sudut pengamalan dan pelaksanaanya.
Penulis cuba membicangkan perkara berkaitan
bidangkuasa mahkamah syariah dari segi hukuman ke atas pesalah syariah
terutama pesalah muda iaitu dari sudut hukuman sediada yang telah di peruntukan
didalam akta-akta dan juga enakmen-enakmen negeri, Dalam kajian ini penulis akan
mengulas perkara berkaitan bidangkuasa Mahkamah syariah dan Mahkamah sivil dari
sudut hukuman keatas pesalah muda, objektif hukuman, isu-isu dan cabaran serta
cadangan penambahbaikan terhadap hukuman sedia ada dari sudut pelaksanaanya
serta melihat kepada kesan-kesan positif dan negatif dari hasil cadangan. Kaedah kajian yang
digunapakai iaitu dengan cara rujukan ke perputakaan, temubual, kajian kes,
rujukan kepada jurnal undang-undang dan sebagainya. Ia bertujuan untuk
mengenalpasti kelemahan yang dihadapi oleh jabatan undang-undang dan kehakiman
dalam pelaksanaan dan penguatkuasaan undang-undang jenayah islam di Malaysia.
Kata kunci; Bidangkuasa Mahkamah Syariah,
Undang-undang jenayah syariah, pesalah muda.
PENGENALAN
Jabatan Kehakiman Syariah Malaysia (JKSM) yang
telah ditubuhkan dengan misi dan visi serta objektif untuk menyeragamkan
undang-undang, kaedah-kaedah amalan dan
pengurusan pentadbiran kehakiman Mahkamah Syariah di seluruh negara, JKSM
sentiasa berusaha dan memandang ke hadapan untuk memenuhi kehendak perubahan
pengurusan pentadbiran kehakiman dari masa ke semasa. Kajian ini adalah
bertujuan ke arah mewujudkan penambahbaikan hukuman sedia ada amatlah
diperlukan agar hukuman yang dilaksanakan lebih adil dan telus serta menjamin
masa depan pesalah muda bagi meneruskan kelangsungan hidup. Sebagaimana kita
maklum undang-undang jenayah Islam di Malaysia hanya meliputi ruang lingkup
takzir. Malahan bidang
kuasa jenayah Mahkamah Syariah juga amatlah terhad jika dibandingkan dengan
mahkamah sivil. Sebelum adanya akta atau enakmen jenayah syariah negeri-negeri,
undang-undang berkaitan dengan jenayah syariah kebanyakannya diperuntukkan di
bawah enakmen pentadbiran undang-undang Islam negeri-negeri. Dari aspek bidang
kuasa jenayah, hukuman maksimun yang diperuntukkan di dalam enakmen-enakmen
sebelum tahun 1965 hanya merangkumi denda sebanyak lima ratus ringgit atau
penjara selama tempoh tidak melebihi 4 bulan atau kedua-duanya sekali. Hd
hukuman maksimum ini telah ditingkatkan pada tahun 1965 dengan denda seribu
atau penjara tidak melebihi enam bulan atau kedua-duanya sekali.
Pindaan pada Akta Mahkamah Syariah
(Bidang Kuasa Jenayah) telah dibuat pada tahun 1984 dan setelah itu hukuman
maksimum yang boleh dijatuhkan oleh Mahkamah Syariah ialah denda lima ribu atau
penjara tiga tahun atau enam kali sebatan atau kombinasi mana-mana hukuman.
Dengan itu, kebanyakan negeri telah memperkenalkan enakmen kesalahan jenayah
syariah masing-masing. Pada tahun 1988 telah berlaku pindaan di dalam
Perlembagaan Persekutuan iaitu artikel 121(1A) yang telah membawa kepada
penambahan kewibawaan Mahkamah Syariah. Mahkamah Syariah telah diberi kuasa ekslusif
yang mana bidang kuasa mahkamah syariah tidak boleh dicampuri oleh mahkamah
sivil. Dari era sebelum merdeka hingga hari ini, kita telah menyaksikan
beberapa pembaharuan dan perkembangan terhadap ruang lingkup undang-undang
jenayah Islam di Malaysia.
Secara umumnya undang-undang jenayah
syariah ini boleh diklasifikasikan kepada beberapa jenis kesalahan.
Kesalahan-kesalahan ini dapat dibahagikan kepada kesalahan berhubung dengan
seksual, minuman keras, akidah, kesusilaan, judi, rukun Islam, kesucian agama
Islam dan institusinya, matrimoni dan juga kesalahan-kesalahan lain. Kajian mendapati kebanyakan mereka yang terjebak
kepada kegiatan sosial seperti hubungan seksual, meminum minuman keras, judi
dan sebagainya adalah terdiri dari pelajar yang masih di alam persekolahan dan
tak kurang juga mereka itu terdiri dari pelajar lepasan sekolah yang berusia
belasn tahun atau diawal dua puluhan, mereka bergaul bebas antara lelaki dan
perempuan sehingga berlakunya perkara perkara maksiat dan mungkin juga
melakukan hubungan seks luar nikah,
mereka dibawa kemana sahaja oleh lelaki dengan tujuan tidak bermoral.
Ada juga menggelarkan mereka ini sebagai" bohsia, " minah
rempit" atau "anak abu"
anak yang dibawah umur yang tidak lagi berguna atau disebut juga "anak
rewang". Mereka merupakan golongan remaja yang berumur di antara 12 tahun
sehingga 18 tahun, kebanyakan mereka ini
mengamalkan seks bebas hanya semata mata bertujuan untuk keseronokan. Terdapat
dua jenis remaja yang demikian tadi dapat dijelaskan iaitu jenis remaja bawah
umur yang lari dari rumah dan menumpukan masa sepenuhnya dengan amalan seks
bebas dan remaja yang bawah umur yang masih tinggal dengan keluarga mereka dan
hanya akan keluar berfoya foya pada hujung minggu sahaja dibeberapa tempat di
ibukota[1].
Dalam penulisan ini penulis cuba mengetengahkan
hukuman jenayah syariah sebagaimana telah disebutkan sebentar tadi dan lebih
memfokuskan kepada hukuman terhadap pesalah muda dengan memasukan beberapa isu
serta cabaran dan cadangan penambahbaikan.
DEFINISI PESALAH MUDA
Merujuk kepada seksyen 2 Akta Prosedur Jenayah
Syariah Wilayah-Wilayah Persekutuan(1997)Akta (560) tafsiran “pesalah muda”
ertinya “seseorang
pesalah yang berumur lebih daripada sepuluh tahun dan kurang daripada enam
belas tahun”.[2] Manakala
tafsiran pesalah muda mengikut Kanun Prosedur Jenayah (AKTA 593) Seksyen 2
menyebut bahawa “pesalah muda” ertinya “seseorang yang telah disabitkan atas suatu
kesalahan yang boleh dihukum denda atau penjara yang berumur lapan belas tahun
atau lebih dan di bawah umur dua puluh satu tahun”[3].
Peruntukan sedia ada terhadap kesalahan jenayah
syariah telah sedia maklum sebagaimana diperuntukan seperti berikut berikut;-
Seksyen
128. Akta Prosedur Jenayah Syariah Wilayah-Wilayah Persekutuan (1997)Akta
(560);-
(1) Apabila mana-mana pesalah muda disabitkan di
hadapan mana-mana Mahkamah atas apa-apa kesalahan yang boleh dihukum dengan
hukuman denda atau pemenjaraan, Mahkamah itu hendaklah, sebagai ganti apa-apa
tempoh pemenjaraan kerana keingkaran membayar denda atau hukuman pemenjaraan; -
(a) Memerintahkan pesalah itu dilepaskan selepas
teguran wajar diberikan jika difikirkan patut oleh mahkamah atau ;
(b) Memerintahkan pesalah itu diserahkan kepada
ibu atau bapa atau penjaganya atau saudara dewasanya yang terdekat atau kepada
mana-mana orang lain, sebagaimana yang ditetapkan oleh mahkamah, apabila ibu
atau bapa, penjaga, waris atau orang lain itu menyempurnakan bon dengan
penjamin, sebagaimana yang dikehendaki oleh mahkamah, bahawa dia akan
bertanggungjawab bagi kelakuan baik pesalah itu selama apa-apa tempoh yang
tidak melebihi dua belas bulan atau, tanpa menghendaki mana-mana orang mengikat
apa-apa bon, membuat suatu perintah berkenaan dengan pesalah itu yang
memerintahnya supaya berkelakuan baik selama apa-apa tempoh yang tidak melebihi
dua tahun dan mengandungi apa-apa arahan kepada pesalah itu mengikut jenis
syarat-syarat yang disebut dalam perenggan 130(a)(b)dan(c) yang difikirkan oleh
Mahkamah itu patut diberikan.
(2) Mahkamah yang di hadapannya seorang pesalah
muda disabitkan boleh, sebagai tambahan atau sebagai ganti menghukum pesalah
itu mengikut cara yang diperuntukkan dalam seksyen ini, mengenakan ke atas ibu
atau bapa atau penjaganya denda yang tidak melebihi dua ratus ringgit dalam
mana-mana kes yang Mahkamah itu, selepas siasatan ringkas, berpuas hati bahawa
ibu atau bapa atau penjaga itu telah, dengan sebab mereka cuai dalam menjaganya
dengan sepatutnya atau selainnya, menyumbang kepada salah laku pesalah itu
dengan syarat bahawa tiada ibu atau bapa atau penjaga boleh didenda tanpa dia
diberi peluang untuk didengar dan, jika dia berhasrat demikian, mengemukakan
keterangan untuk membela dirinya.
Dengan merujuk kepada peruntukan sedia ada tidak
mustahil sekiranya
pesalah muda yang disabitkan kesalahanya sebagaimana dalam akta tersebut gagal
membayar denda manakala ibubapa kepada pesalah tersebut enggan membuat bon
jamin sebagaimana
dalam peruntukan Sek.130 Akta Prosedur Jenayah Syariah [Akta560] tidak membayar hukuman denda atau tidak mahu
bertanggungjawab terhadap pesalah tersebut dan menyerahkan supaya apa-apa
tindakan atau hukuman diputuskan oleh pihak pengadilan. Maka dengan sebab itu
amat wajar bahawa satu cara atau kaedah penyelesaian
hendaklah dilaksanakan
sebaiknya dengan memperluaskan kaedah hukuman sedia ada kepada beberapa
alternatif hukuman yang baru iaitu sebagai contoh perintah pemulihan dengan
menghukum pesalah tersebut selain dari penjara akibat kegagalan membayar wang
denda kepada melakukan kerja-kerja amal kebajikan atau diletakan di bawah
kawalan pusat pemulihan akhlak atau badan kebajikan yang di tentukan oleh pihak
berkuasa. Perintah ini juga dilihat sebagai salah satu alternatif terbaik dari
mengenakan hukuman pemenjaraan dikalangan pesalah pesalah jenayah syariah
sekaligus megelakan mereka daripada menerima kesan negatif daripada hukuman
keras akibat dari pemenjaraan. Perintah pemulihan ini juga dijangka dapat
mengembalikan pesalah syariah diterima semula dalam kehidupan masyarakat dan
meneruskan kelansungan hidup.
HUKUMAN PESALAH MUDA DIBAWAH KANUN PROSEDUR
JENAYAH AKTA 593.
Perintah pemulihan atau perintah khidmat
masyarakat telah diperkenalkan dimalaysia dan telah dilaksanakan tetapi khusus
hanya kepada pesalah muda yang berusia 18 tahun sehingga 21 tahun sebagaimana
ditafsirkan dalam kanun acara jenayah didalam peruntukan seksyen 293[Akta 593]. Pesalah muda mengikut Kanun Prosedur Jenayah (AKTA
593) Seksyen 2 menyebut bahawa “pesalah muda” ertinya “seseorang yang telah disabitkan atas suatu
kesalahan yang boleh dihukum denda atau penjara yang berumur lapan belas tahun
atau lebih dan di bawah umur dua puluh satu tahun”. Namun demikian perintah ini masih belum
diperuntukkan sepenuhnya di mahkamah sivil untuk kanak-kanak
dibawah 18 tahun di Malaysia pada waktu itu. Walaubagaimanapun, pada Jun 2011,
Kerajaan malaysia telah mula membincangkan untuk memperkenalkan perintah
khidmat masyarakat kepada kanak-kanak yang berkonflik dengan undang-undang dan
membuat pindaan kepada Akta Kanak-kanak 2001 [Akta 611]dengan memasukan khidmat
masyarakat sebagai suatu perintah yang baharu dalam akta 611, mahkamah bagi
kanak-kanak akan mempunyai lebih banyak pilihan apabila mengeluarkan perintah
terhadap kanak-kanak, malahan aspirasi akta 611 untuk mengutamakan kepentingan
kanak-kanak akan tercapai.[4]
(nota kaki, :
Kajian ini mendapati bahawa peruntukan hukuman
kesalahan jenayah syariah sedia ada ke atas pesalah muda di Malaysia
ini sebagaimana
dalam tafsiran seksyen 2 Akta Prosedur Jenayah Syariah 1997 [Akta 560] adalah hanya berkait dengan orang Islam yang berumur lebih dari sepuluh tahun dan kurang
daripada enam belas tahun sahaja,
melalui penyelidikan ini dapatlah disimpulkan bahawa peruntukan undang-undang jenayah
syariah dalam tafsiran pesalah muda adalah tidak selaras dengan Kanun Prosedur
Jenayah [Akta 593] dalam memberi tafsiran pesalah muda mengikut peringkat umur.
Merujuk kepada peruntukan Kanun Prosedur Jenayah [Akta593]
seksyen 293 (1) (c),(d),(e) (3) mewujudkan hukuman yang menghendaki pesalah
menjalankan khidmat komuniti iaitu "apa-apa kerja, perkhidmatan atau
arahan untuk kebaikan masyarakat secara am dan termasuk apa-apa kerja yang
telah di jalankan yang melibatkan bayaran kepada pihak penjara atau pihak
berkuasa tempatan. Hukuman ini terpakai kepada semua orang Islam dan juga bukan
Islam ianya amat berbeza sekali dengan apa yang diperuntukan dibawah undang-undang
jenayah syariah yang mana bidangkuasa hukuman kesalahan jenayah ini hanya
tepakai kepada umat Islam sahaja. Satu cadangan dan penambahbaikan dalam
peruntukan kanun prosedur jenayah syariah oleh penyelidik adalah bertujuan
untuk memperkasakan lagi penubuhan mahkamah syariah dari sudut kehakiman dan
amalannya terutama hukuman ke atas pesalah muda dalam kes melibatkan jenayah
syariah atau disebut juga perintah pemulihan sebagai hukuman alternatif. Secara keseluruhannya, hukuman alternatif atau
perintah pemulihan yang akan dilaksanakan terhadap pesalah-pesalah yang
terlibat dilihat akan dapat memberi banyak manfaat dan meninggalkan kesan
positif bukan sahaja kepada pesalah-pesalah terbabit malah sebagai pengajaran
dan iktibar kepada masyarakat. Hukuman ini juga lebih efektif bagi mewujudkan
sebuah masyarakat yang bersakhsiah tinggi dan dapat memupuk serta meningkatkan
rasa kebertanggungjawaban dalam diri setiap warga masyarakat. Perlaksanaan
hukuman ini boleh memberikan impak yang besar kepada pesalah itu sendiri, ahli
keluarga yang terlibat serta kepada seluruh masyarakat, badan perundangan dan seterusnya kerajaan Malaysia
dalam usaha-usaha penyeragaman undang-undang jenayah syariah terutamanya dalam
persamaan tindakan hukuman dan mempercepatkan penyelesaian kes-kes seterusnya
mencapai objektif keadilan syariah.
PERNYATAAN PERMASALAHAN KAJIAN
Persoalan kajian ini bertujuan untuk melihat
sejauhmanakah pelaksanaan hukuman terhadap pesalah syariah terutama pesalah muda iaitu dari
sudut hukuman sediada yang telah di peruntukan di dalam akta-akta dan juga
enakmen-enakmen negeri serta kesanya kepada individu dan masyarakat. Seksyen 128. Akta Prosedur Jenayah Syariah
Wilayah-Wilayah Persekutuan (1997)Akta (560);-
(1) Apabila mana-mana pesalah muda disabitkan di
hadapan mana-mana Mahkamah atas apa-apa kesalahan yang boleh dihukum dengan
hukuman denda atau pemenjaraan, Mahkamah itu hendaklah, sebagai ganti apa-apa
tempoh pemenjaraan kerana keingkaran membayar denda atau hukuman pemenjaraan; -
(a) Memerintahkan pesalah itu dilepaskan selepas
teguran wajar diberikan jika difikirkan patut oleh mahkamah atau ;
(b) Memerintahkan pesalah itu diserahkan kepada
ibu atau bapa atau penjaganya atau saudara dewasanya yang terdekat atau kepada
mana-mana orang lain, sebagaimana yang ditetapkan oleh mahkamah, apabila ibu
atau bapa, penjaga, waris atau orang lain itu menyempurnakan bon dengan
penjamin, sebagaimana yang dikehendaki oleh mahkamah, bahawa dia akan
bertanggungjawab bagi kelakuan baik pesalah itu selama apa-apa tempoh yang
tidak melebihi dua belas bulan atau, tanpa menghendaki mana-mana orang mengikat
apa-apa bon, membuat suatu perintah berkenaan dengan pesalah itu yang
memerintahnya supaya berkelakuan baik selama apa-apa tempoh yang tidak melebihi
dua tahun dan mengandungi apa-apa arahan kepada pesalah itu mengikut jenis
syarat-syarat yang disebut dalam perenggan 130(a)(b)dan(c) yang difikirkan oleh
Mahkamah itu patut diberikan.
(2) Mahkamah yang di hadapannya seorang pesalah
muda disabitkan boleh, sebagai tambahan atau sebagai ganti menghukum pesalah
itu mengikut cara yang diperuntukkan dalam seksyen ini, mengenakan ke atas ibu
atau bapa atau penjaganya denda yang tidak melebihi dua ratus ringgit dalam
mana-mana kes yang Mahkamah itu, selepas siasatan ringkas, berpuas hati bahawa
ibu atau bapa atau penjaga itu telah, dengan sebab mereka cuai dalam menjaganya
dengan sepatutnya atau selainnya, menyumbang kepada salah laku pesalah itu
dengan syarat bahawa tiada ibu atau bapa atau penjaga boleh didenda tanpa dia
diberi peluang untuk didengar dan, jika dia berhasrat demikian, mengemukakan
keterangan untuk membela dirinya.
Sebagaimana kita maklum bahawa mahkamah syariah boleh menghukum
pesalah-pesalah syariah dengan hukuman denda atau penjara atau sebatan syariah
atau kombinasi mana-mana hukuman, selain dari hukuman tersebut mahkamah boleh
tertakluk kepada seksyen 128 [Akta 560] Adakah wujud hubungan
kerjasama di antara mahkamah syariah dengan pusat jagaan pemulihan akhlak bagi
pesalah jenayah di Malaysia yang di perintahkan untuk menjalankan hukuman
pemulihan.
-dapatkan data kajian kes pesalah yang
dihantar kepusat pemulihan...
-Tiada kerjasama antara mahkamah
dengan pusat pemulihan untuk dilaksanakan perintah pemulihan di manamana pusat
pemulihan akhlak.
OBJEKTIF HUKUMAN
Setiap manusa tidak terlepas dari
melakukan kesilapan, setiap perbuatan baik atau jahat akan mendapat balasannya
tersendiri samada balasan di dunia atau akhirat. Apa–apa kesalahan yang
dilakukan bertentangan dengan hukum syarak dan undang–undang yang digubal untuk
mengawal kehidupan manusia adalah bertepatan hukumya denga apa yang digariskan
dalam al-quran dan as- Sunnah sebagai
panduan.
Allah taala berfirman dalam surah
az-zalzalah ayat 7-8 yang bermaksud;-
“ barang siapa yang mengerjakan
kebaikan walaupun sebesar zarah, niscaya dia akan dibalas dengan kebaikan , dan
barangsiapa yang mengerjakan dengan kejahatan walaupun sebesar zarah niscaya
allah akan meperlihatkan balasanya pula.”[5]
Menurut perspektif Islam, hukuman
dalam Islam adlah bertujuan untuk menimbulkan rasa kesedaran dan keinsafan
dalam diri setiap manusia yang melakukan kesalahan dan menguji tahap keimanan
seseorang dengan ujian dan kesabaran, keimanan serta berserah kepada allah
berasaskan beberapa prinsip asas berikut;
a) Hukuman in adalah berdasarkan panduan allah dan
bukanya hasil dari ciptaan manusia semata-mata, manakala kes-kes seperti taazir
adalah dibawah budi bicara mahkamah yang tertakluk kepada panduan al-quran dan
as-sunnah bagi memastikan keadilanya.
b) Hukuman bertujuan memelihara 5 perkara asas dalam
hokum syarak iaitu menjaga agama, nyawa, akal fikiran, keturunan dan harta
benda.
c) Islam tidak bergantung kepada hukuman dunia sahaja
malah ia mencakupi keseluruhan dunia dan akhirat.
Objektif Setiap
hukuman yang dilaksanakan berdasarkan hukum Islam itu tidak lain dan tidak
bukan adalah bertujuan untuk;-
i)
Memberi ruang
kepada pesalah syariah menginsafi dan menyesali dari kesialapan yang lalu dan
tidak akan mengulangi lagi kesalahan mereka.
ii)
Memberikan
pengajaran kepada manusia supaya tidak melakukan kesalahan yang sama.
iii)
Memelihara
maqasid syariah islamiahdan kepentingan awam termasuk nyawa, akal, keturunan
dan harta benda daripada perkara yang merosakan akidah, maruah dan kedaulatan
agama.
iv)
Memberikan
hukuman yang setimpal dan seadilnya diatas diatas kesalahan atau jenayah yang
dilakukan oleh pesalah syariah.
BIDANGKUASA JENAYAH MAHKAMAH SYARIAH
Mahkamah Syariah mempunyai bidangkuasa
Mal dan jenayah sebagaimana yang termaktub dalam butiran 1 perlembagaan
persekutuan iaitu senarai 2 Jadual ke Sembilan yang mana telah diperuntukan bahawa
hukuman-hukuman yang di gubal mengikut hukum syarak itu terpakai bagi semua
orang Islam dalam perkara berkaitan dengan hal ehwal agama Islam dan
kemasyarakatan. Akta mahkamah Syariah (dibawah bidangkuasa Jenayah 1965 Sek.2
(disemak-1988) [Akta 355] adalah terpakai kepada semua mahkamah syariah yang
membataskan bidangkuasa tersebut;-
Bidangkuasa jenayah Mahkamah Syariah “
Mahkamah Syariah yang ditubuhkan dengan sempurnanya dibawah mana-mana
undang-undang dalam sesuatu negeri dan diberi bidangkuasa keatas orang –orang
yang menganut agama Islam dan berkenaan dengan mana-mana perkara yang disebut
satu persatu dalam senarai II senarai senarai negeri dalam jadual ke Sembilan
dalam perlembagaan persekutuan memberi bidangkuasa berkenaan dengan
kesalahan-kesalahan yang berkaitan dengan rukun-rukun agama oleh orang-orang
yang menganut agama tersebut yang boleh ditetapkan dibawah mana-mana
undang-undang bertulis; Dengan syarat bahawa bidangkuasa yang dijalankan
berkenaan dengan apa-apa kesalahan yang boleh dihukum penjara selama
tempoh tidak lebih dari tiga tahun
penjara, denda tidak melebihi lima ribu ringgit atausebatan syariah tidak
melebihi enam sebatan atau apa-apa kombinasi di antara hukuma-hukuman tersebut.
Mahkamah syariah juga mempunyai
kuasa mengeluarkan perintah pemulihan ;-
i)
Mahkamah syariah mempunyai bidangkuasa
mengkomitkan pesalah –pesalah syariah yang telah disabitkan kesalahan mereka ke
PUSAT pemulihan yang diluluskan, namun setakat ini tidak banyak pusat-pusat
pemulihan yang digezetkan atau diwartan untuk ditempatkan pesalah syariah
sebagai tempat pemulihan dan ianya hanya diluluskan untuk kesalah-kesalahan
yang tertentu sahaja seperti Se.55 AAkta Kesalah jenayah Syariah 1997[ Akta
559].
Sek. 55 [Akta 559] kuasa Mahkamah
untuk mengkomitkan orang yang disabitkan ke pusat pemulihan yang diluluskan.
“Jika Mahkamah telah mensabitkan
mana-mana orang atau suatu kesalahan di bawah bahagian II atau di bawah seksyen
7,8,9 atau 31, mahkamah itu boleh, sebagai ganti hukuman atau sebagai tambahan
bagi apa-apa hukuman yang ditentukan bagi kesalahan itu memerintahkan mana-mana
orang sedemikian dikomitkan ke pusat pemulihan diluluskan untuk menjalani
apa-apa konseling atau pemulihan selama apa-apa tempoh perintah yang tidak
melebihi 6 bulan sebagaimana yang dinyatakan dalam perintah itu;tetapi jika
apa-apa hukuman pemenjaraan dikenakan sekali dengan kaunseling atau pemulihan , tempohnya tidaklah boleh
melebihi agregat tiga tahun.[6]
“
MAHKAMAH SIVIL DARI SUDUT HUKUMAN
KEATAS PESALAH MUDA
JUSTIFIKASI PERINTAH PEMULIHAN
Menurut prinsip hukuman
Islam, suatu hukuman alternatif seperti hukuman untuk menjalani perintah
pemulihan ini boleh dikategorikan
sebagai hukuman taazir . Hukuman ini boleh diputuskan oleh hakim terhadap
mana-mana orang yang melakukan kesalahan dan ia adalah tertakluk kepada panduan
al-quran dan Sunnah.
Berhubung dengan pelaksanaan hukuman
penjara ke atas pesalah syariah dibawah undang-undang keluarga Islam , mereka
akan ditempatkan dipenjara bersama dengan banduan lain sememangnya tiada tempat
khusus untuk pesalah syariah dan in menyebabkan kesesakan dalam penjara kerana
penjara merupakan tempat bagi semua pesalah menjalani hukuman dan menebus
kesilapan tanpa mengira apa jenis kesalahan yang mereka lakukan.
Tidak dapat dinafikan juga bahawa
hukuman penjara memberi kesan negetif kepada pesalah-pesalah syariah terutama
pesalah muda yang mana bukan sahaja ke atas individu terbabit malah ia turut
melibatka maruah keluarga dan
masyarakat. Kesan negetif antaranya ia boleh merenggankan hbungan kekeluargaan
, menyukarkan bekas banduan mendapatkan pekerjaan serta di pinggirkan oleh
masyarakat.
Banduan atau pesalah-pesalah muda yang
masih kurang ilmu pengetahuan dan pertama kali dimasukkan ke penjara diatas
kesalahan kecil pula dikhuatiri akan terpengaruh dan dipengaruhi oleh banduan
lain seterusnya menjadikanmereka lebih agresif dan liar.
Kesan positif perintah pemulihan in
dapat memberi peluang kepada pesalah muda untuk menginsafi kealahan mereka dan
boleh berinteraksi dengan masyarakat dengan lebih mesra dan terbuka serta
mengelakan dari dipandang negetif oleh masyarakat mereka dapat menjalani
kehidupan dengan lebih yakin disamping menjalani hukuman pemulihan .
[1] Gejala Sosial
Dalam Masyarakat Islam:Punca Dan Penyelesaian, Ahmad Redzuan B.Mohd Yunus, (ISBN
967-61-1401-4 Utusan Publication & Distributors Sdn.Bhd.2003.)
[2]Akta Prosedur Jenayah Syariah
(Wilayah-wilayah Persekutuan 1997) [ Akta 560]. International Law Book services
ILBS
[4] Perintah Khidmat Masyarakat bagi
Kanak-kanak yang Berkonflik dengan Undang-undang, Teori, Kerangka Perundangan dan Halatuju Di Malaysia,
Mohd Al-Adib Samuri, Jurnal Undang-undang & Masyarakat 16 (2012).
[5] Surah az-Zalzalah , ayat 7-8 , al-Quran.
[6] Akta Kesalahan Jenayah Syariah wilayah-Wilayah Persekutuan
1997[Akta 559]. International Law Books Services.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan